Milliyet.com.tr/ÖZEL Türk vatandaşlarının bu yıl en çok tercih ettiği yurt dışı destinasyonlarının başında Yunan adaları yer aldı. Hem Türkiye’ye yakınlığı hem de sunduğu fiyat avantajı ile birlikte tatil planı yapanların birinci adresi Yunan adaları oldu.
Kuzey Ege Bölge Valisi Konstantinos Moutzouris, önümüzdeki yıl Türkiye’den gelenler de dahil olmak üzere Schengen üyesi olmayan ziyaretçilere yerinde seyahat vizesi verilmesi mümkünlüğünün genişletilmesi konusunu gündeme getirdi ve bunu hükümete iletti. Moutzouris’in teklifini hükümetin kabul ettiği ve Avrupa Birliği’ne vaktinde ileteceğine dair garanti aldığı belirtildi.
10 ADA İÇİN KAPIDA VİZE
Halihazırda Türk vatandaşları Sakız, Midilli, Rodos, Sisam (Samos), İstanköy (Kos), Kızılhisarlı (Meis) Patmos, İleriyoz (Leros), Kilimli (Kalimnos) ve Sömbeki (Simi) isimli 10 adaya kapıda vize yolu ile gidebiliyor.
Son periyotta Türk vatandaşlarının Yunan adalarına gitmesiyle birlikte Bodrum, Çeşme üzere yurt içindeki kıymetli turizm destinasyonlarında yoğunluk azalmıştı. Hatta Türk işletmecilerin bile Yunan adalarında dükkan açtığına dair haberler gündeme düşmüştü. Kapıda vize uygulamasının devam etmesi iç turizmi nasıl tesirler? Yunan adalarında konaklama dahil fiyatlar yurt içine nazaran ne kadar ucuz?
YUNAN ADALARINA KAÇ TÜRK VATANDAŞI GİTTİ?
Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Lideri Firuz Bağlıkaya, mevzuyla ilgili merak edilenleri milliyet.com.tr’ye açıkladı. Bağlıkaya konuşmasında şu tabirleri kullandı: “Türkiye’den Yunan adalarına kapıda vize uygulaması toplam 10 adayı kapsıyor. Uygulama kapsamında bu adaların tamamına giden vatandaşlarımızın sayısına ait elimizde net bir data maalesef bulunmuyor. Bununla birlikte uygulamanın başladığı Nisan ayından Ağustos ayı sonuna kadar olan devirde Midilli, Sakız ve Samos Adaları’na kapıda vize ile giden vatandaşlarımızın sayısının 54.373 kişi olduğu Yunanistan makamlarınca açıklanmış durumda.
‘YÜZDE 30 FİYAT AVANTAJINA SAHİP’
Ülkemizde enflasyondan kaynaklı olarak maliyetlerin artması ve bunun da turizm kesimindeki fiyatlara tesirinin yanı sıra döviz kurlarının seyri ister istemez Türkiye’deki turizm tesislerinin rekabet gücünü azalttı. Bu sene yaz devrinde bilhassa de Temmuz ve Ağustos aylarında Türkiye’deki turizm tesislerinin fiyatları rakip ülkelere göre daha yüksek kaldı. Bu durum Türkiye’deki tesislerde yaz periyodu doluluklarının hedeflenen düzeylerde gerçekleşmemesine neden oldu.
Yunan adalarında daha çok küçük butik otel yüklü bir yapının olması, bizde ise buna karşılık kitle turizmine dönük daha büyük tesis altyapısı fiyatlamaları da etkileyen ögeler ortasında yer aldı. Tüm bu parametreler dikkate alındığında Temmuz, Ağustos periyodunda Yunan adaları ortalama yüzde 30 civarında fiyat avantajına sahip oldu.
‘İÇ PİYASA EYLÜL-EKİM’DE HAREKETLENDİ’
Türkiye’de eylül ve ekim aylarında uygulanan rekabet edilebilir fiyatlandırmalar ülkemizdeki dolulukları da olumlu etkiledi. Yurt iç turizm pazarında bu aylarda buna bağlı olarak bir hareketlenme yaşandı.
‘VİZE SORUNU ÇÖZÜLMELİ’
Öncelikle kapıda vize uygulaması ile vatandaşlarımıza sağlanan kolay yurt dışına seyahat edebilme imkanını çok kıymetli bir yaklaşım olarak kıymetlendiriyoruz. Lakin asıl üzerinde durulması gereken bahsin, kapıda vize uygulamasından çok artık insanların seyahat özgürlüğünü elinden alan vize sorununu çok daha esaslı bir formda çözmek olduğuna inanıyoruz.
Bu nedenle TÜRSAB olarak vize konusunda seyahat acentelerimizin ve vatandaşlarımızın yaşadıkları külfetlerin tahlili için birçok adım atıyoruz. Aralarında Yunanistan Turizm Bakanı ile yaptığımız görüşme de dahil olmak üzere Schengen bölgesindeki birçok ülkenin diplomatik temsilcileri ile toplantılar yapıyor, sıkıntıların tahlili için adım atılmasını sağlamaya çalışıyoruz.
Gerek medya açıklamalarımız gerekse toplumsal medya üzerinden vize sorunu ile ilgili periyot dönem yürüttüğümüz kampanyalar ile hususa dikkat çekip kamuoyu oluşturuyoruz. Vize meselesine tahlil arayışları çerçevesinde vize aracı kuruluşları ile daima temas halinde olmaya ihtimam gösteriyoruz. Vize aracı kuruluşlarına yaptığımız ziyaretler dışında kelam konusu kuruluşların yöneticilerini birlik merkezimizde ağırlayarak üye acentelerimizle buluşturuyoruz. Vize müracaatları ve randevu süreçlerinde yaşanan kahırlar ve sistemsel meselelerin aşılması ya da en aza indirgenmesi konusunda bilgi ve tecrübe transferinde bulunulmasına imkan sağlıyoruz.
KAPIDA VİZENİN DEVAM ETMESİ İÇ TURİZMİ NASIL TESİRLER?
Biz turizme yalnızca incoming ve iç turizm odaklı bir faaliyet alanı olarak bakmıyor, turizm iktisadının bütüncül bir yaklaşımla çok daha geniş bir perspektiften ele alınması gerektiğine inanıyoruz. Incoming ve outgoing birbirini tamamlayan, destekleyen iki alan. Bu bakımdan kapıda vizenin devamının olumsuz bir yansıması olacağını düşünmüyoruz. Hakikaten Yunanistan makamlarınca açıklanan ve Ağustos ayı sonuna kadar; Midilli, Sakız ve Samos Adaları’na kapıda vize ile giden vatandaşlarımızın sayısının 54.373 kişi olduğu istikametindeki data de kelam konusu vize uygulamasından yararlanan vatandaşların sayısının sanıldığı kadar yüksek olmadığını bizlere gösteriyor.
UYGUN FİYATLI OTEL VE TATİL PLANI İÇİN VATANDAŞ NE YAPMALI?
Yurt içi turizm pazarı en güç devirlerinde. Bölümümüz için can suyu olan, değerini bilmemiz gereken bir pazar. Mevcut ekonomik şartlar nedeniyle iç turizm hareketlerinde bu yıl bir sakinlik yaşadığımız da bir gerçek.
Son periyotta iktisat idaremiz tarafından atılan adımlarla birlikte enflasyonda yaşanmaya başlayan düşüş eğilimini hem ülkemiz hem de bölümümüzün geleceği açısından kıymetli buluyoruz.
Bununla birlikte turizmdeki sürdürülebilirliği sağlamak için vatandaşlarımıza ve bölümümüze iç turizmi canlandıracak teşvik ve takviyeler verilmesi istikametinde bir beklentimiz de bulunuyor. Devletimizin, vatandaşlarımızın iç turizm hareketlerine iştirakini teşvik edip desteklemesi külfetlerin aşılması konusunda değerli yarar sağlayacaktır. Bu kapsamda patronların çalışana tatille ilgili sunacakları dayanakların de vergiden düşülmesine imkan sağlanabilir. Bu hem çalışan hem de patron için çok önemli bir motivasyon olacaktır.
Vatandaşlarımıza teklifimiz ise enflasyon kaynaklı fiyat artışlarından olabildiğince az etkilenmek için tatillerini erken rezervasyon periyodunda satın almaları tarafında.”